نگارة «هارون در حمام»؛ فتّوت نگارة دلاّکان، سلمانیان و سرتراشان
نویسندگان
چکیده
نگارة «هارون در حمام» یکی از مهمترین آثار منسوب به کمال الدین بهزاد، نقاش دوران تیموری و صفوی است که در این نوشتار سعی شده به شکلی بسیار موجز به دو سؤال در ارتباط با این اثر پاسخ داده شود: اول اینکه جهان بینی پنهان نقاش در این اثر چیست و دوم اینکه این جهان بینی به کدام طبقة اجتماعیِ قرون نهم و دهم ه.ق مربوط است. شیوة این بررسی بی شباهت به بررسی شمایل شناسانه نیست که هدف آن تأویل معانی نهفته در اثر در ارتباط با مشخصات ملی، طبقاتی، آئینی، دینی و فلسفی است. همینطور شیوة نقادی ساختگرایی را در نظر دارد که تأمل در عناصری چون «طبقة اجتماعی» و نقش آن در شکل گیری ساختار اثر است و به اعتقاد محقق در اثر مورد بحث نیز می توان ردّ یک طبقه یا به بیانی صریح تر، اهل فتوّت را یافت. این نشان، با تأویلِ نگاره و رجوع به رسائل فِتّیانِ صنف سلمانی صورتِ وضوح می یابد. مشابهت ها به حدّی است که می توان ادعا کرد حضور روح آن مکتوبات، تصویر را به یک فتوّت نگاره یا روایت بصری از رسائل فتوّت تبدیل نموده و جهان بینیِ خاصِّ نگارگر را اعلام کرده است. ادعایی گزاف خواهد بود اگر گفته شود تنها چنین رویکردی در تشریح نگاره مؤثر است و یقیناً نتایجِ حاصله از دیگر رویکردها مکمل بحث خواهند بود.
منابع مشابه
نگارة «هارون در حمام»؛ فتّوتنگارة دلاّکان، سلمانیان و سرتراشان
نگارة «هارون در حمام» یکی از مهمترین آثار منسوب به کمالالدین بهزاد، نقاش دوران تیموری و صفوی است که در این نوشتار سعی شده به شکلی بسیار موجز به دو سؤال در ارتباط با این اثر پاسخ داده شود: اول اینکه جهانبینی پنهان نقاش در این اثر چیست و دوم اینکه این جهانبینی به کدام طبقة اجتماعیِ قرون نهم و دهم ه.ق مربوط است. شیوة این بررسی بیشباهت به بررسی شمایلشناسانه نیست که هدف آن تأویل معانی نهفته در ا...
متن کاملواکاوی اصول جوانمردی و فتوت در دو نگاره هارون الرشید در حمام متعلق به مکاتب نگارگری هرات و مشهد
نگارگران تحت تأثیر فرهنگ و طبقه مسلط اجتماعی یعنی اهل فتی، نگارههایی خلق کردهاند همچون دو نگاره هارون الرشید در حمام اثر بهزاد و هنرمند گمنام از مکتب مشهد. هدف این پژوهش تحلیل اصول اهل فتی در دو نگاره یادشده است. جمعآوری دادهها با روش کتابخانهای و روش تحقیق تحلیل جامعهشناسی است. یافتهها گویاست که نگارگر با نگاه خاصی که در جامعه جاری بوده، اشارهای نمادین به اهل جوانمردی و آئین تشرف داشته...
متن کاملنگارة ماندالا، ریختار ساخت اسطوره، حماسة اسطورهای و عرفان
ماندالا، دایرههای تو در تو و درهم تنیدهای است که از دایرهای مهین آغاز، و به دایرهای کهین به فرجام میآید و این دایرههای تو در تو دست کم برای فراهم آمدن حواس (تمرکز حواس) و دست بالا برای نشان دادن مرکز روان، یعنی «خود» بهکار برده میشود. این نگارة آن سری و جادویی، در باور ما، ریختار (= فرمول) ساخت اسطوره، حماسة اسطورهای و عرفان است، و حتی با نگاهی فراگیر، ریختارِ ساخت همه هستی است که ما در...
متن کاملبررسیِ بینامتنیِ نگارة پادشاهی جمشید از شاهنامة بایسنقری
از آنجا که بخش عمدة تاریخ نقاشی ایران را کتابآرایی تشکیل میدهد، برای ریشهیابی سابقة تصویری بسیاری از مضامین، همچون اساطیرِ ایران باستان، باید به این منابع مراجعه کرد. جمشید یکی از شهریاران مطرح اساطیری با ریشههای هند و ایرانی است که در شاهنامههای مصور بسیاری به تصویر درآمده است. مجلس پادشاهی جمشید که در شاهنامة بایسنقری و مکتب هرات و در عهد تیموری خلق شده، از جمله سرآمدان آثاری با این مضم...
متن کاملبررسیِ بینامتنیِ نگارة پادشاهی جمشید از شاهنامة بایسنقری
از آنجا که بخش عمدة تاریخ نقاشی ایران را کتاب آرایی تشکیل می دهد، برای ریشه یابی سابقة تصویری بسیاری از مضامین، همچون اساطیرِ ایران باستان، باید به این منابع مراجعه کرد. جمشید یکی از شهریاران مطرح اساطیری با ریشه های هند و ایرانی است که در شاهنامه های مصور بسیاری به تصویر درآمده است. مجلس پادشاهی جمشید که در شاهنامة بایسنقری و مکتب هرات و در عهد تیموری خلق شده، از جمله سرآمدان آثاری با این مضمون...
متن کاملنگارة ماندالا، ریختار ساخت اسطوره، حماسة اسطوره ای و عرفان
ماندالا، دایره های تو در تو و درهم تنیده ای است که از دایره ای مهین آغاز، و به دایره ای کهین به فرجام می آید و این دایره های تو در تو دست کم برای فراهم آمدن حواس (تمرکز حواس) و دست بالا برای نشان دادن مرکز روان، یعنی «خود» به کار برده می شود. این نگارة آن سری و جادویی، در باور ما، ریختار (= فرمول) ساخت اسطوره، حماسة اسطوره ای و عرفان است، و حتی با نگاهی فراگیر، ریختارِ ساخت همه هستی است که ما در...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمیناشر: پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران
ISSN 2228-6039
دوره 2
شماره 43 2011
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023